****** Erindringer. En af de mest savnede kulturstemmer i Danmarks Radio fortsætter sine erindringer i bogform.

 

Egon Clausen gør regnskabet op

Af Niels Houkjær, Berlingske Tidende

 

En dag i august måned 1959 kører Egons far sin søn til Ribe Seminarium i den grønne Land Rover, hvormed han til hverdag transporterer ornen ud til de forventningsfulde grisesøer på nabo­gårdene i Vestjylland.

På ladet er ornen til lejlighed skiftet ud med 19-årige Egons almueblå træki­ste, for han skal begynde i præparand­klasse (forberedelsesklasse) og være lærer. Egentlig ville han gerne have væ­ret journalist, men en baggrund som husmandssøn fra Hemmet, en vedhol­dende lugt af gris og stald samt en tung åndelig bagage fra Indre Mission åbne­de ingen redaktionslokaler.

Trods seminariets antikverede pen­sum i begyndelsen af 1960erne og be­svær med kærligheden, så bliver Egons identitetskamp dog hovedsagen i semi­narieårene, hvor han forsøger at lægge sit træge sind og sin landlige opvækst bag sig.

Han skiftede KFUM-spejdernes fromme og moralske Grønspættebog ”Spejderliv” ud med Thorkild Bjørnvigs digte og Hartvig Frischs kulturhistorie, Sigurd Hoel og Peter P. Rhode og antog herefter frejdigt navnet Sophus i mere muntert og frigjort lag. Sophus lagde stadig mere afstand til familien i Hem­met, mens Egon skammede sig over sit forræderi. Faldt personspaltningen be­kvem i dagligdagen, så meldte selvfor­agten sig til gengæld og gav blå mærker på sjælen - og for livet, som forfatteren ikke uden betydning antyder.

En studietur til Grækenland og ikke mindst Egons praktikophold og mødet med Grundtvigs højskoletanker i prak­sis forløser og skrives på indtægtssiden. Når Egon Clausen nu efter salmedigter Brorsons anvisning ”gør sit regnebræt op” bl.a. under et gensyn. med Ribe, finder han trøst på plussiden, fordi han ikke vendte ryggen til andres og verdens lidelse. Han mødte den fuldt udfoldet blandt eleverne på seminariet i Ribe, og han mødte den senere i medielivet som kulturredaktør ved P1.

 

Generationen som tabte det meste

Egon Clausens bog betragter han selv ikke blot som et personligt regnskab, der skal gøres op, men også som hi­storien om en generation ”der fik det hele, men som tabte det meste.” Det er en sagtmodig, indadvendt fortælling berettet mere af den samvittighedspla­gede Egon end af den muntre Sophus og mest om en begrænset vej til social mo­bilitet for en mindre (omend interes­sant) del af ungdommen i 1960erne.

Der er rigtig meget vadmel og almue­visdom a la Martin A. Hansen, men også lune og litterært sus over fortælle­ren, der underfundigt spiller dobbelt­spil ikke bare med sin egen hovedper­son, men heldigvis også med læseren. Og han gør det langt bedre som fortæl­ler end som moralist.

 

Egon Clausen. Regnebrættet­. Erindringer fra Ribe. 193 sider, 249 kr., Gyldendal.