En inderligt følt finale
Modig.
Erindring er noget
besynderligt noget.
Men Regnebrætteter
ført op til i dag, endnu en indikation af, at værket nu er fuldendt. Clausen skriver hudløst. Når
han fortæller
om sin ungdommelige usikkerhed, selvforagt og selvoptagethed, når han indimellem
nærmest knausgårdske højder.
”På det grusomste …”.
I Clausens selvoplevede udgave lyder det sådan her:
”I næste historietime
spurgte læreren: ”Hvad var rejsen?”
Svar: ”Anstrengende
og farlig!”
Spørgsmål: ”Hvordan var
den farlig?”
Svar: ”De var stadig
udsat for angreb.”
Spørgsmål: ”Fra hvem?”
Svar: ”Fra slanger og
krokodiller og negre.”
Morsom er også historien om,
hvordan den barber, der gennem længere tid tavst har
solgt den unge Clausen kondomer, ‘gummi’, en mørk aften overfalder
ham i en brandert, fordi han er
en horebuk og et svin.
Andre steder har den mere afdæmpede, lune humor ordet,
som når der
berettes om
seminariets skoleblad, som
”I lighed med dagbladet
Information havde Riber Ret to ledende artikler: én foran og én bagerst. I
lighed med Information var nogle af disse ledende artikler også meget lange, en
af dem var endda så lang, at en endte med et ‘Forts. i næste nr.’, og der
overgik vi Information. ”
Splittelsen
Bedst er
På den anden side bidrager
rammen til det generationsportræt, som bogen også
er. Det er
Kærligheden
Splittelsen mellem det indremissionske, jyske husmandshjem og
den moderne verden, som også har
været tema i de tidligere erindringsbøger, kommer denne gang til udtryk i hans
to forskellige navne. På seminariet hedder
Clausen Sophus, hjemme hedder han
Egon. Overtegnede, der selv gik
gennem gymnasietiden under
et andet navn end Karen, er ikke i
tvivl om, at historien om de to forskellige identiteter til forskellig brug er den skinbarlige
sandhed, men som litterært greb virker det en smule
skematisk, når de to kommer op at toppes om unge Clausens vandel.
Dog er historien om,
hvordan Sophus kommer i vejen
for Egon, da det kommer til
kærligheden, hjertegribende.
Fordi Sophus er den udadvendte, slagfærdige og
muntre fyr, må den følsomme Egon holdes skjult.
Resultat: Den udkårne kommer til at kede
sig og
fyrer ham. Iiih, altså!
Titlen
Regnebrættetspiller naturligvis på Brorsons salme, ”Kom
hjerte, tag dit regnebræt”, og det er da, hvad man kunne kalde et dristigt
valg. Men jeg synes, brugen af salmen bærer. Den bærer på grund af slutningen, hvor det hele
skrives sammen i en inderligt følt finale, den bærer på grund af
den åndelige oprigtighed, der gennemsyrer teksten. En modig bog.