En ærlig
og hudløs beretning om en tabt kamp
Egon Clausen: Regnebrættet
Af Hans Hauge
Der er efterhånden mange erindringsskildringer fra Ribe. Man kan nævne Hans Edvard Nørregård-Nielsens ”Riber ret”. Den handlede om,
hvor forfærdeligt det var at gå
på gymnasiet dér. Nu har tidl.
programredaktør Egon Clausen bidraget med endnu
én - om, hvordan det var
at gå på seminariet i samme
by. Det var trods alt en del bedre end gymnasiet.
Han gik der fra 1959 til
1964. Disse år skildres morsomt og vemodigt.
Han følger Brorsons salme ”Kom hjerte, tag dit regnebræt, skriv op dit levneds
dage”. Det har han gjort, men uden Gud. Han har slettet
de sidste linjer, hvor »alting står
i Guds register skrevet«. Egon Clausen fører selv regnskab.
Han er radikal
modernist. Her er han Sophus. Han kaldte sig nemlig ikke Egon i Ribe,
men Sophus. Egon er bondedrengen
fra det
indremissionske hjem, mens Sophus er
oprøreren og kritikeren - og ville også gerne
forføre kvinder, men det bliver ikke
til meget. Bogen foregår før den seksuelle frigørelse.
”Regnebrættet” er en lidt sørgmodig bog. Den handler mest om nederlag. Det begyndte godt,
men det er ikke endt godt.
På en måde er den en bekendelse. Egon Clausen er forblevet
en fremmed, uanset hvor han
er. Det er
sikkert en arv
fra hjemmet. Han er en pilgrim.
Oprørene før
oprøret
Bogen indledes
med, at Egon Clausen skal til
70-årsfødselsdag hos Søren,
som han
gik på seminariet
med. Søren sidder forladt og syg
på et plejehjem. Han symboliserer nederlaget.
Søren var den kulturradikale oprører, der nu sidder
og propper flæskesteg i munden
og hører sangen ”I
dag er det
Sørens fødselsdag”.
Egon Clausen ville ikke være lærer,
men kom på seminariet. Intet gik som planlagt.
Ribe Seminarium uddannede de unge til en verden,
der ikke eksisterede mere. Det »producerede
fortid«. Det får vi et indblik
i. Ganske vist var skolen gammeldags,
men Egon Clausen beskriver den alligevel
med en vis varme og vemod. Den betød
jo noget
for ham. Han blev et menneske i Ribe.
Egon Clausens venner
omtales kun med fornavne. Vennerne og han var trodsige og
øvede sig på »aggressive, antiautoritære udfald«. Der var,
siger han,
kulturkamp. Den ”rasede” endog. Danskheden var truet af
amerikaniseringen. Det er spændende at læse om disse små oprør
før oprøret i 1968.
Egon Clausen viser også,
at han havde
god litterær smag og læste Tarjei
Vesaas og Thorkild Bjørnvig. Dette foregår, før massekulturen
var blevet ligestillet med finkulturen.
Der var en kanon dengang.
Bogens tredje del handler om, da han
var ”på græs”, som
det hed. Seminarielever skulle undervise et halvt
år som led i studiet.
Smølferne i
domkirken
Egon Clausen klarer sig godt som
lærer på Falster. Han vender tilbage og
afslutter sin eksamen.
Fjerde del
er mere kortfattet. Den handler bl.a. om hans tid som lærer
i Ishøj.
I 1992 vender han tilbage til Ribe og
går ind i
domkirken og ser ”smølferne”, dvs. Carl-Henning Pedersens
udsmykning. Dem er han særdeles
kritisk over for. Her vinder
anti-modernisten Egon over modernisten Sophus.
Resten af
bogen er om disse billeder,
og han foretrækker
de gamles billeder. Der er det,
han spørger:
Hvad nyttede det hele? Atomkampagnen, afsky
for autoriteter, den frigørende
pædagogik? Det er, som om han svarer:
ingenting.
Det er denne
tabte kamp, som bogen behandler
ærligt og
hudløst. Tog de fejl: Søren, Flemming, Fredy og
Sophus? Læs bogen og
døm selv.