Den kroniske skyld

Nye erindringer fra Egon Clausen med fint tidsbillede, men med uafklarede regnskaber og monstrøse selvbebrejdelser.

 

ERINDRINGER

 

Egon Clausen har i smukke erin­dringsbøger fortalt om sin vestjy­ske barndom og de seje indremissi­onske forældre på husmandsstedet i Hemmet ved Tarm. Dette bind handler om tiden, da han - efter at have ledsaget husets orne ved bedækning af egnens sø­er - 19 år gammel eksporteres til Ribe for at blive lærer ligesom storebror.

Det er et skud i tågen, men det bliver til velsignelse. Vor helt møder op troskyldig som en Candide opflasket på den grønne spejderhåndbogs nationalromantik, føl­som med let til besvimelser, men også let­antændelig for nye tanker. Som lærer fol­der han sig ud på Falster og i Ishøj, indtil han hopper af og bliver redaktør afbladet Unge Pædagoger og fra 1975 ansat i DR.

 

RIBE SPILLER på to leder en hovedrolle. By­en er symbol på et Udkantsdanmark i søndagshvile med seminaret som en tidsmaskine, der uddannede unge til en ikke længere eksisterende verden. Miljøet og tiden 1959-64 tegnes - vittigt, men ven­ligt - via skiftende logier, lærere og kam­merater, med læsning, jazz, rejser, stille politisk aktivitet og endnu mere diskret erotik, for den ellers godmodige rektor Mogensen tordner mod sex før ægteska­bet.

Men Ribe er også Riber Ret, som semi­nariets blad hed - ironisk, men symbolsk. Midt i det flade marsklandskab knejser domkirkens tårn som en skarpladt pege­finger- over byens fortrængninger, over unge Clausens uskyldige synder - og navnlig, viser det sig, over den ældre Clau­sens syndsbevidsthed.

Unge Clausen følte sig svigtet af foræl­dregenerationen med de ”fromme kli­cheer”. Men det er vand mod de bebrejdelser, han øser ud over sig selv; da han genser byen under domkirkens skyg­ge i 1992 og i 2009 til en havareret kammerats 70-års dag. Titlen spiller på biskop Brorsons salme: ”Kom, hjer­te, tag dit regne­bræt, skriv op dit levnedsdage... Hvad har du gjort de mange år, du har i verden le­vet?”. Vigtigst for Clausen er dog de næste linjer, som han først citerer side 184: ”Husk, bange sjæl, at alting står i Guds register skrevet”.

Men der er noget, der ikke går op på det regnebræt. Noget vigtigt, der ikke er kom­met med. Nok så interessant er alt det, bo­gen ikke fortæller.

 

”MINE FORÆLDRES fordømmelse sad al­tid som et hold i nakken”, skriver Egon Clausen. Godt sagt. Men han overtager selv det nakkehold, når han taler om barndommen, ”før verden gik i stykker”.

Jamen, hvad gik i stykker? Hvornår? Hvor­dan?

Han skildrer selvironisk den antibor­gerlige seminarieelev i trodsalder og rød striktrøje, men også - o, skræk'- som ham, der skamløst deler sig op i pæne Egon og pseudonymet 'Sophus', der boltrer sig respektløst i skolebladet. Det fremstilles, som om det var en farlig identitetsspalt­ning, en ripensisk dr. Jekyll og mr. Hyde.

Men, herregud, det er jo de kreative si­der, han udfoldede fra 1969 som redaktør af Unge Pædagoger og tidsskriftet Bixen og som den suveræne tegner af oprøre­ren Superanton. Den succeshistorie forbi­gås påfaldende nok.

Han tegner ultrakort sin tid i DR, som om han trods indre protester blot var ”fanget af egne ambitioner” og ”det bedø­vende stof”: magt.

Jamen, herregud, magt hører med til medieliv, og han lavede 30 år eminent ra­dio. Også glemt.

Han skildrer 60'ernes frigørelsesdrøm, men ender - i selveste Ribe Domkirke ­med at se sin generation som ”latterlige sprællemænd”, der søgte ”at rive os løs fra enhver sammenhæng” og jævnligt ”be­talte en meget høj pris for det”. Han for­størrer sin forliste kammerats psykiske lidelse til ”vor tids lidelse” - til en generel påstand om, at de ”anstrengte krum­spring” endte i tidsspilde, nedbrudte æg­teskaber, selvmord og blodpropper. Ja­men, så drastiske saldoopgørelser på reg­nebrættet kræver da mellemregninger og begrundelser.

Og undervejs pisker han sig med skor­pioner over alt fra forfængeligt hovmod til forsømmelse af familien: ”Mine svigt, min naragtighed, min selvoptagethed, min hjemve, mine nederlag i kærlighed, min sorg over den tabte tid”.

Jamen, kan flagellantrollen som Den Angrende Synder ikke også være selvopta­gethed?

 

SKUFFENDE, at bogen efter en lovende op­takt slutter der, hvor analysen burde be­gynde: Hvorfor 60'er-projektet - efter hans mening - endte i selvbedrag og ne­derlag?

Ekstra ærgerligt, netop fordi Egon Clau­sen tidligere så præcist har udpeget in­dremissionens indre orm: Det nakke­hold, der ligesom arvesynden kan gå vide­re til næste generation. Den kroniske skyld.