Den kroniske skyld
Nye erindringer fra
Egon Clausen med fint tidsbillede, men med uafklarede regnskaber og monstrøse selvbebrejdelser.
ERINDRINGER
Egon Clausen har i smukke erindringsbøger fortalt om sin
vestjyske barndom og de seje indremissionske forældre på husmandsstedet i
Hemmet ved Tarm. Dette bind handler om tiden, da han - efter at have ledsaget
husets orne ved bedækning af egnens søer - 19 år gammel eksporteres til Ribe
for at blive lærer ligesom storebror.
Det er et skud i tågen, men det bliver til velsignelse. Vor
helt møder op troskyldig som en Candide opflasket på
den grønne spejderhåndbogs nationalromantik, følsom med let til besvimelser,
men også letantændelig for nye tanker. Som lærer folder han sig ud på Falster
og i Ishøj, indtil han hopper af og bliver redaktør afbladet Unge Pædagoger og
fra 1975 ansat i DR.
RIBE SPILLER på to leder en hovedrolle. Byen er symbol på
et Udkantsdanmark i søndagshvile med seminaret som en
tidsmaskine, der uddannede unge til en ikke længere eksisterende verden.
Miljøet og tiden 1959-64 tegnes - vittigt, men venligt - via skiftende logier,
lærere og kammerater, med læsning, jazz, rejser, stille politisk aktivitet og
endnu mere diskret erotik, for den ellers godmodige rektor Mogensen tordner mod
sex før ægteskabet.
Men Ribe er også Riber Ret, som seminariets blad hed -
ironisk, men symbolsk. Midt i det flade marsklandskab knejser domkirkens tårn
som en skarpladt pegefinger- over byens fortrængninger, over unge Clausens
uskyldige synder - og navnlig, viser det sig, over den ældre Clausens syndsbevidsthed.
Unge Clausen følte sig svigtet af forældregenerationen med
de ”fromme klicheer”. Men det er vand mod de bebrejdelser, han øser ud over
sig selv; da han genser byen under domkirkens skygge i 1992 og i 2009 til en
havareret kammerats 70-års dag. Titlen spiller på biskop Brorsons salme: ”Kom,
hjerte, tag dit regnebræt, skriv op dit levnedsdage... Hvad har du gjort de
mange år, du har i verden levet?”. Vigtigst for Clausen er dog de næste
linjer, som han først citerer side 184: ”Husk, bange sjæl, at alting står i
Guds register skrevet”.
Men der er noget, der ikke går op på det regnebræt. Noget
vigtigt, der ikke er kommet med. Nok så interessant er alt det, bogen ikke fortæller.
”MINE FORÆLDRES fordømmelse sad altid som et hold i nakken”,
skriver Egon Clausen. Godt sagt. Men han overtager selv det nakkehold, når han
taler om barndommen, ”før verden gik i stykker”.
Jamen, hvad gik i stykker? Hvornår? Hvordan?
Han skildrer selvironisk den antiborgerlige seminarieelev i
trodsalder og rød striktrøje, men også - o, skræk'-
som ham, der skamløst deler sig op i pæne Egon og pseudonymet 'Sophus', der
boltrer sig respektløst i skolebladet. Det fremstilles, som om det var en
farlig identitetsspaltning, en ripensisk dr. Jekyll
og mr. Hyde.
Men, herregud, det er jo de kreative sider, han udfoldede
fra 1969 som redaktør af Unge Pædagoger og tidsskriftet Bixen
og som den suveræne tegner af oprøreren Superanton.
Den succeshistorie forbigås påfaldende nok.
Han tegner ultrakort sin tid i DR, som om han trods indre
protester blot var ”fanget af egne ambitioner” og ”det bedøvende stof”: magt.
Jamen, herregud, magt hører med til medieliv,
og han lavede 30 år eminent radio. Også glemt.
Han skildrer 60'ernes frigørelsesdrøm, men ender - i
selveste Ribe Domkirke med at se sin generation som ”latterlige sprællemænd”,
der søgte ”at rive os løs fra enhver sammenhæng” og jævnligt ”betalte en meget
høj pris for det”. Han forstørrer sin forliste kammerats psykiske lidelse til ”vor
tids lidelse” - til en generel påstand om, at de ”anstrengte krumspring” endte
i tidsspilde, nedbrudte ægteskaber, selvmord og blodpropper. Jamen, så
drastiske saldoopgørelser på regnebrættet kræver da mellemregninger og
begrundelser.
Og undervejs pisker han sig med skorpioner over alt fra
forfængeligt hovmod til forsømmelse af familien: ”Mine svigt, min naragtighed,
min selvoptagethed, min hjemve, mine nederlag i kærlighed, min sorg over den
tabte tid”.
Jamen, kan flagellantrollen som Den Angrende Synder ikke
også være selvoptagethed?
SKUFFENDE, at bogen efter en lovende optakt slutter der,
hvor analysen burde begynde: Hvorfor 60'er-projektet - efter hans mening - endte
i selvbedrag og nederlag?
Ekstra ærgerligt, netop fordi Egon Clausen tidligere så
præcist har udpeget indremissionens indre orm: Det
nakkehold, der ligesom arvesynden kan gå videre til næste generation. Den
kroniske skyld.