Vokseværk
Et liv i kontraster.
Af OLE THYSSEN
Weekendavisen 29. april 2011
Regnebrættet er fjerde bind af af
Ouverturen er et nutidigt besøg på et plejehjem, hvor en
medstuderende fra Ribe dengang inviterer til 70-års fødselsdag på et plejehjem.
Det er den første kontrast - fra energisk ung til affældig gammel. Resten af
bogen er spændt ud mellem en serie af kontraster.
Næste kontrast: Den unge Clausen hjælper sin far med at køre
rundt til gårde med en orne for at besvangre søer. Og i samme duftende
Landrover ankommer han til Ribe, som ganske vist kun har 7000 indbyggere, men
som dog er en by. Så vi får bondestudenten, der skal uddannes på, hvad han
kalder for »en tidsmaskine, der producerer fortid«.
Tredje kontrast: Clausen er årgang 1940, og 1960erne står
for døren. Samtidig med, at han tilpasser sig seminariet, deltager han i
ungdomsoprøret, mest ved at gennemskue det massive hykleri i en småby som Ribe, hvor den normale strategi er at lade munden
løbe over med korrekt snak, så man får ryggen fri til i det skjulte at gøre,
som det passer en.
Her dukker den fjerde og grummeste kontrast op. Clausen
overtager 60ernes hedonisme og kritik, men må betale den pris at lade sin
stærkt religiøse baggrund i stikken. Han håndterer problemet ved at lade »
Så han har den ene fod plantet i en forsvunden spejderverden,
som er blevet pinlig, mens den anden fod tramper rundt i det politiske og
erotiske og alt det sjove. Det åbner for en kværnende indre dialog mellem den
ansvarlige
Så mens Clausen - i skikkelse af Sophus - kan afsløre
usamtidigheden på seminariet, fraværet af »kærlig autoritet« og dobbeltmoralen
hos de gode borgere i Ribe, ligger han selv under for en splittelse af
metafysiske dimensioner og en tilsvarende længsel efter helhed, hvor lykke og
lidelse er forsonet.
I Ribe har Clausen sit vokseværk. Regnebrættet er nøgtern i sin registrering. af ikke blot hans lidelse og
lykke, men også hans svigt, som mere siges end vises. Det giver en lavmælt
sprogtone med større interesse for sagen end for sproget.
Erindringer er en svær genre. En enkelt skæbne skal vise
både sig selv og tiden. Den må undgå at drukne hovedpersonen i sociologi, men
også fristelsen til at give karakterer til alle eller levere trivielle
opregninger af typen »så mødte jeg den-og-den, og vi
gjorde det-og-det, og vi havde så-og-så
mange gode timer sammen«. Clausen holder tungen lige i munden, fordi han er
loyal over for de fleste af de personer, han møder - også dem, han lægger
distance til. De får deres taletid.
Efter overstået eksamen bliver Clausen lærer og helbredes
for en god portion af sin selvoptagethed af de elever, han møder. Børnene
opdrager deres opdrager. Men hvor skal kontrasterne forsones?
Skal man følge Clausen, sker det ikke i familien, som ikke
står i fokus. Heller ikke i arbejdet som redaktør på P1, hvis intriger og
magtkampe på afstand forekommer næsten uforståelige.
Kontrasterne møder hinanden i traditionen. Efter mange år
kommer han tilbage til Ribe og opdager, at der bag domkirken er en hemmelig
nedgang til dybet under kirken. Ved at stige ned i det når han frem til »det indre
kraftværk, som dine splittede dele udgør«, indtil de smelter sammen i et
»hvidglødende inferno«.
Så er tiden kommer til at indse sin ringhed, hvor »din gråd
ikke vil være andet end et dryp fra en fjern vandhane i et glemt køkken".
Så er han, som