Veloplagt og kritisk |
"Der findes to slags kanoner. Den ene er til krig, den anden til
kultur. Den ene udtales med trykket lagt på første stavelse, den er til brug i
kulturens verden, den anden med trykket på sidste stavelse, og den er til krig;
men hvis man tror, at den kulturelle kanon ikke er lige så farlig som den
krigeriske, må man tro om igen. Begge kanoner kan gøre stor fortræd og skal
omgås med stor forsigtighed. For tiden affyres en række danske kulturkanoner.
Denne pamflet er skrevet for at advare mod dem, men ikke mod kultur som
sådan"(fra Forord).
I denne veloplagte og kritiske pamflet viser Egon Clausen at kanoner gør mere
skade end gavn. Han argumenterer for at kanoner virker imod deres hensigt. De
fremmer ikke kærlighed til dansk kultur og dansk historie. De fremmer ikke
læsefærdigheden hos børn med læseproblemer. De skaber ikke fællesskaber, men
opdeler tværtimod folk i dem, der har den rigtige smag og de rigtige meninger -
og dem der er dømt ude. En kanon er "udtryk for et ønske om en statslig
opdragelse af folket til et ganske bestemt kultursyn, hvis funktion det er at
trække en skillelinje mellem noget der er inde og noget, der er ude, og dette
gælder ikke blot kulturelle fænomener, men kan også udstrækkes til at gælde
mennesker."
Udgivelsen viser nogle af kanonens skadelige virkninger. Her kan man bl.a. læse
om kulturkanonen. Historiekanonen. Den litterære kanon og salmekanonen.
Salmebogen viser "at når udvalgte tekster kanoniseres, bliver det svært at
holde trit med udviklingen i det omgivende samfund. I den kongelige
autoriserede salmebog af 2003 møder man således et billedsprog der i stor
udstrækning er hentet fra landbruget som det var før moderniseringen satte ind.
Gud er en sædemand, som strør sæden ud med hånden, og når han høster, sker det
med en gammeldags le, og der er ikke en eneste mejetærsker i sigte."
Man kan også læse om indoktrinering, almendannelse og autoritet i det moderne
samfund. Om retorik og det udvidede tekstbegreb. Om kanon og internettet og om
verdensborgeren som ideal.
Kanoner fremmer hverken kærlighed til historien eller sikrer Danmarks velfærd i
fremtiden. "Som svar på tidens udfordringer er kanonerne ikke blot
utilstrækkelige, men direkte skadelige, og den nationalisme der findes i dem er
særdeles skræmmende."
"Kanon handler om dannelse. Kanontilhængerne påstår, at nutidens unge ikke
er dannede, fordi de ikke har den slags paratviden som nogle besad i gamle dage
- og dér ligger nok en del af problemet, for ønskerne bag de aktuelle
kanonbestræbelser er uden tvivl, at de unge skal formes og dannes, så de bliver
fuldgyldige medlemmer af dét nationale fællesskab som deres forældre
forestiller sig at bedsteforældrene engang har været med i. Sagen er blot, at
dette nationale fællesskab aldrig har eksisteret. Det er en drøm, der bygger på
en bestemt samfundsklasses opfattelse af hvordan fortiden var. Desværre er
denne drøm så stærk, at den gør det muligt at overse, at de unge faktisk ved en
masse. Mange af dem ved uden tvivl meget mere end deres forældre og
bedsteforældre vidste, og de kulturelle fællesskaber man efterlyser, har vi
allerede. Danske børn har således i dag et kulturelt fællesskab, der sandsynligvis
er langt mere ensartet og omfattende end det var tilfældet for danske børn og
unge i halvtredsernes Danmark. De er globale."